Acemi Mutfakta

Acemi Mutfakta

19 Kasım 2013 Salı

Geleneksel Türk Tatlısı "Aşure"

Sevgili Dostlar,

Yıllar yılı komşularımızın aşuresini yedik hep. Annem o kadar güzel yemekler tatlılar yapar hiç aşuresini yemedik :) Yemek blogu yazınca yapmamazlık da olmuyor tabii ama ne yalan söyleyeyim gözüm pek bir korkuyordu aşure yapmaya girişmeden. Neticede, blog sorumluluğu ağır bastı ve 3 saat süren bir uğraştan sonra aşure tatlımız hazır oldu :) Benim ilk denememde tat harika ama kıvam koyu oldu, daha sulu bırakmam gerektiğini öğrendim, bakalım sizin tecrübeniz nasıl olacak :)

(kaynak: MEGEP-Tahil Tatlıları)

Malzemeler;
Aşurelik Buğday - 3 su bardağı
Kuru Fasulye - 1/2 su bardağı
Nohut - 1/2 su bardağı
Pirinç - 1/2 su bardağı (istenirse-ben kullanmadım)
Kuru üzüm - 2 çorba kaşığı
Kuru incir - 6 tane
Kuru kayısı - 6 tane
Portakal kabuğu - 1/2 portakalın
Toz şeker - 5 su bardağı
Ceviz veya fındık içi - 3 avuç
Gül suyu - 1 kahve fincanı (gül suyu yerine 1 portakalın suyunu koydum)
Badem - 1 avuç (kullanmadım)

Süslemek için;
Tarçın
Nar tanesi - 1/2 narın tanesi
Karanfil - 3 adet (ben kullanmadım)
Antep fıstığı
Fıstık
Kırık fındık
Kuş üzümü

Yapılışı;
Önce aşure yapmaya karar veriyoruz ve malzemelerimizi taze taze alıyoruz :) Pişirme işlemini yapacağımız günün evvelinde, geceden buğday, fasulye ve nohudu ayıklayıp ılık suya ayrı ayrı koyuyor ve ertesi güne kadar bekletiyoruz. Gelelim büyük güne. Buğdayı süzüp büyük bir tencereye alıyoruz. (Buradaki malzemeler ile iki tencere dolusu aşure yapıldı, ona göre :)) Üzerini 4–5 parmak geçecek kadar su koyup haşlıyoruz. Buğday haşlanırken üzerinde köpük birikiyor, bunu kevgirle alıyoruz. Dibi tutmasın diye ara sıra karıştırıyoruz. Bir de dikkat edin taşmasın :) Buğdayın haşlanması 1,5 saat sürüyor aklınızda olsun. Aşureye pirinç koyacaksanız eğer yıkayıp süzüp buğdaya ilave edebilirsiniz. Buğday biraz haşlandıktan sonra ister küp şeklinde doğradığınz portakal kabuğunu ya da portakal rendesini buğdaya ilave ediyoruz. Buğday haşlanırken ayrı tencerelerde nohut ve fasulyeyi haşlayacağız. Ben düdüklü tenceremi iki kere kullanmak sureti ile nohut ve fasulyeleri haşladım. Kayısı ve inciri küp küp doğruyor ve ardından ayrı ayrı kaplarda haşlıyoruz. Kuru üzümü ve kuş üzümünü ayrı kaplara koyup üzerlerine kaynar su döküp yumuşamalarını sağlıyoruz. 1,5 saatin sonlarına doğru artık pişmiş ve açılmış olan buğdayın içine haşlanmış fasulye ve nohudu ilave edip biraz daha pişiriyoruz. Tabii bu arada tenceredeki su hep azalacak, o nedenle arada biz de hep sıcak su ekleyeceğiz. Üzüm ve kayısıları da artık tenceremize ekleyebiliriz. Sıra geldi şekere. Şekeri ilave edip tadına bakarak şeker oranını ayarlıyoruz. Aşure piştikten sonra şeker oranı azalırmış aklınızda olsun. Kullanacaksanız gül suyunu karışıma ekleyebilirsiniz, ben portakal suyu ekledim pek hoş oldu. Ceviz, fındık, kabuğu soyulmuş bademi iri bir şekilde dövüyoruz, ceviz ve fındığın bir kısmını aşureye ilave ediyoruz. Kalanı süslemede kullanacağız. Tüm malzemeleri 10 dakika kadar daha kaynatıyoruz. Badem ve inciri ilave edip 5 dakika daha pişiriyoruz. İncir ekledikten sonra çok pişirmiyoruz ki aşurenin rengi çok koyulaşmasın. Aşureyi ocaktan alıp sıcak olarak kaselere koyuyor ve soğumaya bırakıyoruz. Kaymak tuttuğu vakit süslemeye başlayabilirsiniz :) Süsleme kısmı artık size kalmış :) Kıvam konusuna gelince, aşure hele bir de buzdolabına girince koyulaşıyor o nedenle sulu bırakmakta fayda var. yararlandığım kaynak, kıvamı için yoğun taneli çorba kıvamı demiş. Aşurenin içindeki malzemeler hem farkedilir olmalı hem de kendi içlerinde bir uyumu yakalamalı. Velhasıl, aşureyi hakkını vererek yapmak kolay değil :) Senede bir gün yapılır :)

Afiyetle kalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder