Acemi Mutfakta

Acemi Mutfakta

29 Ocak 2014 Çarşamba

Un Helvası

Sevgili Dostlar,
Bir süredir aklımdaydı helva yapmak. Daha önce denemediğim için bir süre çeşitli tariflerin üzerinden geçtim, bir miktar araştırma yaptım. Helva yapmak nedense çok yorucu bir iş olarak yer etmiş belleğimde o nedenle bir türlü işe koyulamıyordum. Sonra aşağıdaki tarife denk geldim. Tarifin basitliği beni cesaretlendirdi :) Çok da zor olmadı hani. Deneyin derim :)

Milli Eğitim Baklanlığı'nın sitesinden edindiğim un helvası tarifini sizlerle paylaşmadan önce yine aynı kaynaktan elde ettiğim bazı bilgileri de paylaşmak isterim.

"Helvaların Türk Mutfağındaki Yeri ve Önemi
Helva, dünyaya antik Hindistan’dan yayılmıştır. Ülkemizde en çok irmikten yapılır. Bölgelere göre çeşitli farklılıklar gösterebilir. Çoğunlukla tereyağı kullanılmasına rağmen, Akdeniz bölgesinde zeytinyağı tercih edilmektedir. Türkler için helvanın dinsel, kültürel ve törensel anlamları vardır. Bir olayı yakın çevreye, komşulara, dostlara ve akrabalara haber verme, olayın sevinç ya da acısını paylaşmak için helva kavrulur. Doğumda, ölümde, erkek çocukların sünnetinden sonra, asker uğurlamada, askerlik dönüşünde, hacca gitmeden önce, hac dönüşünde, yeni eve girişte, çocuğun okula başlaması ve bitirmesinde, kuzuların sütten kesilme gününde, yağmur duası için, ilk çiğdemlerin görüldüğü bahar bayramında, dini günlerde ve bayramlarda. Ramazan, kandil cuma geceleri ve hayır yapılmak istendiğinde de helva kavrulur. İmparatorluk döneminde imaretlerde cuma geceleri fakirlere helva dağıtılırdı. Kısacası Türklerin geleneksel evinde, her kadının bir bakır tenceresi, tahta kaşığı vardır. Helvanın toplumdaki başka bir rolü de komşular arası ilişkilerde paylaşmayı, ortak çalışmayı sembolize etmesidir. Helva kavurmak zaman ve sabır isteyen bir iştir. Kısık ateşte devamlı çevrilerek kavrulan helva daha makbul olduğu için bu zahmetli iş komşularla birlikte yapılır."

(kaynak: MEB Megep - Tahıl Tatlıları)

Malzemeler:
Elenmiş un - 4 su bardağı
Tereyağ / Margarin - 250 gr (ben margarin kullandım)
Toz şeker - 3 su bardağı
Süt / Su - 3 su bardağı (ben süt kullandım)
Çam fıstığı - 1 kahve fincanı
Ceviz / Fındık
Tarçın


Yapılışı:
Şekerin yarısını süt veya su ile hafif ateşte kaynamaya bırakıyoruz. Yağı tencereye koyup eritiyoruz. Fıstığı ilave edip hafifçe kavuruyoruz, unu ilave ediyoruz. Kısık ateşte, tahta bir kaşıkla pembe renk alıncaya kadar çevirerek kavuruyoruz. Tenceremizi ateşten alıyoruz. Kaynamakta olan şekerli sütü kavurduğumuz unun üzerine döküyoruz. Hızla karıştırarak topaklanmayı engelliyoruz. tencereyi tekrar ateşe koyup, kapağı kapalı olarak suyunu çekince kadar pişiriyoruz. Ardından tenceremizi ocaktan indirip 5 dak kadar bekliyoruz. Daha sonra kapağını açıp kalan şekeri üzerine döküp ara ara karıştırarak helvamızı alt üst ediyoruz. Tencerenin kapağını kapatıp 10 dakika dinlendirdikten sonra helvamızı tekrar karıştırıp, helvaya kaşıkla şekil vererek servis tabağına diziyoruz. Dilerseniz üzerine tarçın serpebilir ve kuruyemişlerle süsleyebilirsiniz.

Afiyetle kalın.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder